Veilig in het verkeer

Wist je dat uit studies blijkt dat bellende bestuurders 2 tot 9 keer meer risico op een ongeval lopen dan niet-telefonerende bestuurders? De risico’s van bellen en rijden zijn vergelijkbaar met een alcoholpercentage van 0,8 promille in het bloed.

Statistieken van het VIAS bevestigen daarenboven dat meer dan de helft van de bestuurders het gsm’en tijdens het rijden niet kan laten.

En wat zegt de wet?

Telefoneren tijdens het rijden is sinds 1 juli 2000 verboden, behalve als je dit handenvrij doet.

Artikel 8.4 van de wegcode bepaalt dat je als bestuurder geen gebruik mag maken van een draagbare telefoon die je in de hand houdt, behalve wanneer je voertuig stilstaat of geparkeerd is.

Wat bij file of rood licht?

Zelfs dan sta je volgens diezelfde wegcode niet stil, maar neem je nog steeds actief deel aan het verkeer.

Voor wie toch belt tijdens het rijden, enkele tips:  

  • Gebruik een handenvrije carkit.

Er bestaan allerlei modellen van de meest eenvoudige tot de meest gesofisticeerde. Vergeet hierbij niet, dat ook handenvrij bellen nog steeds een deel van je aandacht opeist tijdens het rijden;

  • Vertel je correspondent dat je aan het rijden bent.

Zo weet hij/zij meteen dat je met beperkingen zit. Vereist het gesprek je volle aandacht, bel danterug nadat je een veilige/reglementaire parkeerplaats hebt opgezocht;

  • Bel alleen voor dringende/noodzakelijke gesprekken.

Voor ingewikkelde, lange of emotionele gesprekken wacht je best tot een meer geschikt moment.

Wist je trouwens dat alle medewerkers bij Logi-technic dagelijks de baan op gaan om technische storingen te verhelpen? Om hun ritten zo veilig mogelijk te laten verlopen kregen ze daarom deze week van ons allemaal een carphonehouder.

Waarom?

  • Minder afleiding
  • De gesprekken via smartphone verlopen duidelijker en vlotter
  • Handen blijven op het stuur
  • GPS is in zicht en centraler
  • Bij wet verboden om te bellen achter het stuur

In het algemeen veiliger dus! #safetyfirst #medewerkercentraal