Hoe de fundamenten leggen voor onderhoud 4.0?

Ongetwijfeld heb je er al over gelezen, de vierde industriële revolutie zal elke technische dienst volledig veranderen. Om te kunnen bouwen aan een volledig digitaal geïntegreerd onderhoud is het echter nodig om enkele fundamentele bouwstenen op orde te hebben.

Tijdens de studiesessie, georganiseerd door BEMAS, legden de partners Agristo, Ultimo en Logi-technic uit hoe zij zich voorbereiden op Industrie 4.0.
Klik hier voor het videofragment.

Digitalisering en jouw job: bereid je voor op ‘cobotisering’ – Fons Leroy

“Gaan robots onze jobs overnemen? Neen, in geen geval. Ze gaan alleen ons begrip van jobsaan diggelen gooien, maar ze maken werken door mensen niet overbodig. Vandaag denken we nog vaak dat mensen hun job zullen verliezen door automatisering.

Maar laat me stellen: elke job zal te maken krijgen met automatisering. We zullen robots inschakelen om de saaie, repititieve en lastige taken uit te voeren. Zo krijgen wij als mens de kans om ons met andere zaken bezig te houden. In dat opzicht zijn robots geen bedreiging, maar een verrijking van onze arbeidsmarkt.

Automatisering staat te trappelen aan de deur van alle jobs, van vuilnisophaler tot manager. Je kans op succes in de toekomst hangt niet meer samen met de job die je op vandaag uitvoert; maar wel met de mate waarin jij met de nieuwe digitale ondersteuning kan omgaan.”

Hoe Logi-technic zich voorbereidt op Industrie 4.0.

En dat is waar wij bij Logi-technic op vandaag van wakker liggen. Er zullen altijd technici nodig zijn, al is het dan misschien om andere taken uit te voeren dan ze vandaag doen: om robots te controleren en technische complexe problemen op te lossen, om beslissingen te nemen.

Het feit dat er technici zullen blijvend gevraagd worden, is goed voor ons. Maar zullen onze klanten binnen 15 jaar nog nood hebben aan de lassers die we op vandaag bij hen detacheren? Wat zullen we doen met onze ervaren mechaniekers, die geen kaas gegeten hebben van elektriciteit, robotica of zelfs digitale hulpmiddelen zoals een smartphone en computer.

We zien dat de uitstroom aan technische talenten vanuit het onderwijs stagneert. Wel krijgen we steeds meer doorstromers, dat betekent dat technische jongeren meer gaan verder studeren, voor een HBO5 of bacheloropleiding kiezen. “Jonge gasten willen niet meer met hun handen werken”, wordt er dan geklaagd. Zijn die jongeren dan het probleem, of wij als bedrijven? Alleszins is het een trend die niet genegeerd mag worden, waarbij we als werkgever voldoende groeiperspectief moeten bieden aan elke medewerker.

We kunnen dus concluderen dat er blijvend vraag zal zijn naar technici maar dat die bron aan technische talenten uitgeput raakt. En dat, op vandaag en in de toekomst nog véél meer, er een gap ontstaat tussen de uitstroom van het onderwijs en de gevraagde competenties uit het constant evoluerende bedrijfsleven.

Hoe gaan wij hiermee om? Hire for attitude, train for skills. Als we de witte raven niet meer vinden, laat ons dan mensen aannemen met de juiste attitude en drive. Mensen die flexibel zijn, die goesting hebben om bij te leren en te groeien. Maar dat betekent niet dat we gaan inboeten in kwaliteit, want we gaan hen zelf opleiden via de Logi-technic Academy. Een traject waarbij we de medewerker op maat van de noden bij de klant gaan opleiden. Klant is geholpen, medewerker is tevreden. Win-win.

En we gaan nog verder. Ben je benieuwd naar het vervolg? Bekijk dan zeker de volledige sessie via onderstaande link.

En we gaan nog verder.

Ben je benieuwd naar het vervolg? Bekijk dan zeker de volledige sessie via onderstaande link.

Breng me naar het vervolg